Meškanie letu – čo si môžete dovoliť
Na letiskách často dochádza k oneskoreniam letu – na hodinu, dva, alebo dokonca na celý deň. Podľa pravidiel, ak je let oneskorený o viac ako dve hodiny, letecká spoločnosť ponúka zadarmo jedlo a pitie. Ak sa let odloží o viac ako päť hodín, môžete odmietnuť let a požiadať o sumu vynaloženú na lístok. Pokiaľ budete chcieť letieť, letecký dopravca je povinný vás bezplatne umiestniť do hotela a zaplatiť za dopravu kým Vám pôjde ďalší let.
Ak dopravca nesúhlasí s dodržiavaním týchto pravidiel, môžete požiadať o náhradu škody. Ale kvôli tomu musíte urobiť niekoľko povinných opatrení.
1. Požadovať potvrdenie o dôvode omeškania letu. V osvedčení musí byť uvedený skutočný čas odchodu. Pomoc je možné získať od administratívy letiska.
2. Ak vám nie je poskytnuté bezplatné jedlo, ubytovanie v hoteli alebo platba za dopravu do hotela (počas dňa – po ôsmich hodinách omeškania, v noci – po šiestich), uložte všetky šeky, ktoré potvrdia vaše náklady: vstupenky na verejnú dopravu, šeky na nákup potravín a nápoje, lieky…
3. Po dosiahnutí cieľa okamžite napíšte leteckej spoločnosti sťažnosť a priložte k nej všetky kópie dokumentov.
4. Ak sa z dôvodu leteckého oneskorenia zruší obchodná schôdza, hotelová rezervácia bola zrušená alebo existujú iné problémy súvisiace so stratami, máte právo požadovať náhradu.
5. Ak letecká spoločnosť ignorovala vašu pohľadávku, môžete sa obrátiť na súd pripojením kópie letenky s poznámkou o omeškaní a inými dokladmi potvrdzujúcimi vaše straty a výdavky.
V prípade oneskorenia by ste mali mať so sebou:
- knihu – obyčajnú alebo elektronickú;
- prenosnú batériu na nabíjanie gadgetov (sú lacné a budú užitočné nielen na letisku);
- časopisy pre ľahké čítanie;
- prázdnu fľaša na vodu,
- občerstvenie ako orechy alebo zmes sušeného ovocia;
- vankúš na krk;
- lieky proti bolesti alebo prášky na spanie.